duminică, 11 decembrie 2011

Ledán László

Este un crescător din Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna. În efectivul meu actualul de porumbei o ponedre destul de însemnată reprezintă porumbeii cu origine din crescătoria lui. Din această cauză consider că nu ar fi cinstit să nu-l prezint şi pe el, după ce am scris despre ceilalţi columbofili, de unde am introdus porumbei în crescătoria mea.

Pentru cei care nu-l cunosc, vă prezint câteva dintre rezultatele lui cele mai importante luate din cataloagele Expoziţiilor Naţionale:
  • locul 5 naţional la categoria crescători palmares 100-400 în anul 1998
  • locul 6 naţional la categoria crescători 100-400 în anul 1998
  • locul 13 naţional la categoria crescători General în anul 1998
  • locul 5 naţional la categoria tineret porumbei 300-600 în anul 1998
  • locul 8 naţional la categoria tineret porumbei 100-400 în anul 1998
  • locul 5 naţional la categoria crescători 300-600 în anul 1999
  • locul 1 naţional la categoria porumbei palmares 300-600 în anul 1999
  • locul 10 naţional la categoria porumbei palmares 100-400 în anul 1999
  • locul 5 naţional la categoria crescători palmares General în anul 2000
  • locul 6 naţional la categoria crescători palmares peste 500 în anul 2000
  • locul 1 naţional la categoria crescători palmares peste 500 în anul 2000
Deci după cum se vede, a avut rezultate remarcabile la sfârşitul anilor 1990 şi  începutul anilor 2000, dar să nu credeţi că a dispărut definitiv după aceea: în 2001 de la concursul Tata 2 a clasat 13 porumbei din 26 angajate fiind pe primul loc în clasamentul crescătorilor, iar la porumbei a avut cinci porumbei în primii zece, şi la celelalte concursuri de fond a avut clasări bune.
Concurând împreună în aceea vreme, şi văzând rezultatele extraordinare pe care le avea aproape la fiecare concurs, am hotărât să-l vizitez şi să cumpăr câţiva porumbei pentru reproducţie de la el.
L-am vizitat la sfârşitul sezonului 2001, într-o zi călduroasă de august. În aceea vreme concursurile de maraton nu erau chiar aşa la modă ca acum, 2001 fiind primul an când a apărut categoria de maraton în catalogul campionatului naţional. El nu a participat la nici un concurs de maraton, mă refer la Gdanskurile din 1999, 2000, 2001, după cum am înţeles din discuţiile purtate, şi nici nu dorea să încerce porumbeii la concursuri mai lungi, zicând că este prea mare riscul de pierdere.
Pe mine m-au impresionat rezultatele de la fonduri şi mai ales faptul că mai mereu ghicea echipa. Avea un efectiv destul de omogen, nu prea am văzut la nimeni în aceea vreme să fi axat aproape tot efectivul pe un singur porumbel, cum era la el.
Era vorba de o femelă tărcată cu matricolul Hu9363 4836/90 de origine Fabry, provenită de la crescătorul Király László din Ungaria, un crescător care creştea numai porumbei Fabry recurgând, după cum am auzit şi la consangvinizări. Ca şi aspect a fost o porumbiţă neobişnuită, cel puţin pentru mine, fiind tărcată, cum nu aveam eu nici un porumbel până atunci şi cu capul chel, în urma unei încercări de împerechere nu prea profesionistă. Avea deja 11 ani la acea dată şi majoritatea porumbeilor din crecsătorie erau descendenţii ei. Avea destul de mulţi fii şi fiice consangvine obţinute chiar şi din incesturi.
Deşi nu mi-a plăcut aspectul femelei şi nici concursurile de demifond, pentru care porumbeii Fabry erau selectaţi, totuşi am achiziţionat vreo şapte porumbei, plus am primit şi două ou de la femela întemeietoare de linie Hu9363 4836/90. Din aceşti ou au ieşit ambii pui, dar până la urmă a trăit numai unul 091174/2001, un mascul tărcat cum era şi mama lui. Tatăl, după spusele lui Ledán, a fost un fiu a femelei Fabry (26882/94), care  obţinuse în tinereţe o serie de clasări în fruntea clasamentului, printre care şi cinci, sau şase locuri 1, dar de la ce distanţe, nu mai ştiu. Iniţial despre masculul 268782/94 ştiam că tatăl lui a fost un mascul de origine Oskar Desmet x Stickelbaut, dar ulterior am aflat că provenea din crescătoria lui Biró József din Ungaria şi avea la bază porumbei Janssen x Fabry.
În anii următori am lăsat o serie de pui de la aceşti porumbei, pui cu care am obţinut rezultate, şi mai bune şi mai slabe, eliminând pe cei cu descendenţi cu rezultate insufinciente.
Momentan mai am doi masculi originali de la Ledán. 091174/2001 şi 120376/2001, al doilea fiind tot consangvin pe femela Fabry, însă mai are printre strămoşi şi porumbei de origine Aarden de la Demeter László, cine la rândul lui i-a primit direct de la Marta van Geel, văduva lui Marijn van Geel, cel mai însemnat crescător de porumbei Aarden.



Interesant este că din masculul 120376/2001 am obţinut câţiva pui consangvini cu moţ, pe care însă nu i-am oprit pentru mine.
Dintre porumbeii mei cu origine de la Ledán Lászó ţin să vă prezint pe femela 179102/2004, care de a lungul carierei sale a participat la 28 de concursuri de fond, obţinând 17 clasări, iar dintre cele 15 concursuri de peste 800 km la care a participat, a reuşit să termină în primii 20% de 11 ori. Este fiica mascului 091174/2001 cu o femelă consangvină obţinută din incest (Campionul x fiica lui).


Tot fiul tărcatului 091174/2001 a fost şi masculul 417112/06, care de asemenea a adus mai multe clasări de la concursurile de fond şi de maraton, mai exact şapte clasări de la cele nouă concursuri de maratoane la care a participat.

Un porumbel, fiul masculului 120376/2001 cu rezultate deosebite, a fost cel cu inelul 359138/2005, care după ce a avut şase clasări în sezonul 2008, dintre care patru cu punctaje sub 6 puncte de penalizare, s-a pierdut de la concursul aproape cel mai uşor a anului, de la Regensburg, cu vânt puternic din spate, de peste 1000 km.




A trebuit să treacă aproape zece ani ca să mă conving că merită acordat încredere acestor porumbei. Acum, fiind interesat mai mult de concursuri de maraton, în mod sigur nu aş recurge la aceşti porumbei pentru încrucişări, dar se pare că nu am greşit la acea dată, deşi multă vreme părea că nu am ales sursa cea mai potrivită. În acest an (2011) am lăsat 21 pui, care aparţin familiei acestor porumbei.

    Un comentariu:

    Anonim spunea...

    Si eu am un fiu din masculul 091174 2001 si pot sa spun ca are niste calitati de invidiat......sunt curios ce pui o sa scot din el.........oricum este preferatul meu.